Beacons Gebruiksgebieden. Waar en Waarvoor.

Beacons Gebruiksgebieden. Waar en Waarvoor.

De term ‘Beacon Gebruiksgebieden’ wordt in het Engels aangeduid als ‘Beacon Use Cases’, oftewel:

Wat voor nut kunnen beacons (de Beacon Technologie) hebben voor de diverse industrieën en voor ons persoonlijk gebruik.

Deze lijst is niet compleet en sommige aspecten kunnen beargumenteerd worden. Ook is er geen rangorde in de lijst, het begint niet bij de belangrijkste en eindigt niet met de minst belangrijke. Ik hoor graag uw vragen, ideeën, inzichten en aanvullingen.

beacon_mk

Tevens moet in aanmerking genomen dat zodra er een overvloed aan berichten wordt gestuurd, met name op ongevraagd marketing gebied, in veel gevallen dit averechts zal uitwerken.

De Beacon Technologie stelt de eigenaar in staat passende informatie naar zijn cliënt (patiënt, bezoeker, reiziger, scholier, klant, enzovoort) te sturen. Passend= Persoonlijk (via het mobiel) en Relevant (ter zake doende en op een tijdstip dat deze informatie nodig is). Bent U onbekend met het Beacon fenomeen, dan verwijs ik graag naar een vorig artikel, Beacons: Wat zijn het.

Ziekenhuis

  • Patiënten en Bezoeker Service
    • Wayfinding (Navigatie & Oriëntatie)
    • Welkom en informatie bericht
    • Auto check-in
    • Afroepen (of andere gerelateerde berichten sturen)
    • Wachtrij Management
    • Evaluatie formulier bij vertrek
  • Voor Organisatie zelf
    • Vrijwilligers management
    • Veiligheid en Beveiliging
    • Heatmap
    • Asset-Management
    • Statistieken (flow, wachttijden en allerlei andere inzichten m.b.t individuele afdelingen)

Trein en Busstations

  • Persoonlijke wayfinding (navigatie) naar de opstap
  • Opstap – en uitstap alarm
  • Relevante reis informatie (spoorwisselingen, vertragingen)
  • Aangepaste informatie voor visueel – en mobiel gehandicapten
  • Relevante informatie m.b.t. de winkels, eetgelegenheden, beveiliging en service

Onderwijs

  • Presentie (of absentie) management
  • Persoonlijke berichtgeving
  • En natuurlijk wayfinding, veiligheid en beveiliging, statistieken, enzovoort)

Retail

  • Persoonlijk welkom
  • Automatiseringen t.a.v, het zoek, vind en koopproces
  • Passende product informatie. Correct ingevoerd kan dit het (dubbel) uitstallen van soortgelijke types, uitvoeringen, kleuren voorkomen.
  • Passende marketing
  • Service en assistentie management
  • Asset management
  • Veiligheid en beveiliging
  • Inzicht in klant gedrag
  • Verhoging klant feedback
  • Heatmap en andere statistieken benodigd voor het goed afstemmen van producten en indeling

Musea

  • Passende informatie bij het kunstwerk waarvoor belangstelling is getoond (achtergrond informatie over de techniek en artiest, enzovoort)
  • Geef mening over het kunstwerk en lees die van anderen
  • Persoonlijke routes en wayfinding
  • Het (virtueel) publiek maken van kunstwerken en bijbehorende onderdelen welke niet uitgestald zijn
  • Inzicht in bezoekersgedrag
  • Korting voor volgend bezoek aanbieden
  • Veiligheid en beveiliging
  • Passende informatie voor visueel – en mobiel gehandicapten

Corporatie

  • Wayfinding en welkom voor bezoekers
  • Alarm (en advies) bij benadering onveilige gebieden in het bedrijf
  • Check in (auto start/stop presentie)
  • Globaal informeren (of alarmeren)
  • Heatmap en statistieken
  • Asset tracking
  • Veiligheid en beveiliging
  • Personeel management

Denk ook eens aan de voordelen die de Beacon technologie kan betekenen voor Evenementen, Beurzen, Dagverblijven, Vakantieparken, Woon- en leefgemeenschappen, Opvang tehuizen, Zwembaden, Winkel – en Stads centra’s.

Ook voor persoonlijk gebruik zullen Beacons straks een grote rol spelen. Ik denk echter dat dit nog wat verder in de toekomst ligt. Wellicht dat ik later nog eens geïnspireerd raak om een artikel te schrijven over dit onderwerp.

E-mail:ron@wayfinding.software
wayfinding.software

Opmerkingen, aanvullingen of eigen ervaringen?

Laat wat van je horen!

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *