Beacons – Indoor Wayfinding, Relevante Informatie & Persoonlijke Marketing

Beacons

Sinds 2005 maak ik indoor wayfinding applicaties en heb lang gewacht met me te binden aan een positionerings-technologie. De markt lijkt zich nu massaal te bewegen naar Beacons, dus wordt het nu ook tijd om eens te kijken wat beacons precies zijn en wat het voor U kan betekenen.

Het startpunt is het begin van iedere route. Het startpunt van de route is de positie van degene die de wayfinding software gebruikt. In de buiten wereld hebben we GPS die de positie bepaald. Binnen in gebouwen kan er niet met GPS gewerkt worden omdat de signalen niet sterk genoeg doordringen.

beacon-technologie

Begrippen

Enkele begrippen vooraf ter ondersteuning.

Beacon Technologie: De beacon technologie bestaat uit een totaal van elementen, zoals de applicatie op het mobiel, alle ondersteunende programma’s, de (web) database en alle beacons.

Als gepraat wordt over iBeacon, dan wordt de Apple iBeacon Technologie bedoeld. Niet de individuele beacons. Android’s beacon technology heet Eddystone.

Doeleinde: Het basis principe van de beacon technology is dat op basis van locatie (en eventueel tijdstip) bepaalde (voorgeprogrammeerde) acties worden ondernomen.

Beacon Intelligentie: Geen. Het beacon zelf is “stom” en zendt alleen het signaal uit “Hier ben ik!”. Het kan zelf geen informatie ontvangen.

beacons

Wat is een Beacon

Een beacon is een klein blokje van 4-5 centimeter en bevat een zender en een batterij. In de media wordt de zender vaak vergeleken met een vuurtoren, vanwege de functionele gelijkenis.

Signaal: Het beacon stuurt een boodschap de ruimte in, die -vrij vertaald- luid  “Hier ben ik”.  De signaal sterkte en frequentie kan gemanipuleerd worden op basis van de functie en taak die aan het beacon wordt toegedicht.

Signaal sterkte: Het beacon signaal kan tot 70m gezet worden maar wordt geabsorbeerd door obstructies in de straal van het signaal. Het menselijk lichaam en water absorberen zelfs onevenredig groot, met onbetrouwbare resultaten als gevolg. Plaats de beacons daarom zo hoog mogelijk met een vrije lijn van zicht en hou rekening met obstakels.

Installatie: Installatie is gemakkelijk omdat het beacon zo klein is. Aangeraden wordt wel om het boven de reikwijdte te plaatsen, vooral in retail omgevingen. Op de promo filmpjes van bijvoorbeeld YouTube zie je de beacons duidelijk in het zicht en binnen handbereik geplaatst. Dit is gedaan om duidelijk te maken dat het een beacon technologie betreft. Als U ze in Uw zaak zo plaatst, zijn ze binnen de kortste keren verdwenen.

Voeding: De voeding is BlueTooth Low Energy (BLE) waardoor de batterij maximaal tot wel 3-5 jaar meegaat. Al naar gelang de eerder genoemde sterkte en frequentie van het signaal hoger gezet wordt, zal het de levensduur van de batterij verlagen.

Prijs: Een beacon is goedkoop; iets van $25 en in grote aantallen tot wel $10 per stuk. Zo goedkoop, dat als een batterij leeg is, het makkelijker en goedkoper is om de hele beacon te vervangen. Sommige beacons zijn zelfs alleen maar one-time-use-only en kan de batterij niet eens vervangen worden. Dit betreft vaak waterdichte beacons voor buiten gebruik.

beacon-wat-is-het

Hoe werkt het

De beacons zenden allemaal een signaal uit. Er is een mobiele applicatie nodig om te reageren op die signalen. Het soort reactie hangt af van de positie van de gebruiker met het mobiel en de functie van het desbetreffende beacon. Alle reacties moeten voorgeprogrammeerd worden in de mobiele applicatie.

Wayfinding: De ontvangende applicatie op het mobiel van de gebruiker ziet het signaal. Als het een beacon betreft dat voor wayfinding gebruikt wordt, dan meet de app de sterkte van het signaal. Via een algoritme kan de signaal sterkte herleid worden naar de afstand van het mobiel naar het beacon.

Bepalen positie: Om de positie te berekenen moet de applicatie minimaal 3 beacons zien. Om een bezoeker met een mobiel te kunnen leiden volgens de blue-dot-tracking methode moet de applicatie dus ten allen tijde met minimaal 3 inkomende signalen kunnen werken. Al naar gelang de grootte van de ruimte kan het aantal beacons dus aardig oplopen. Gelukkig zijn de beacons, zoals eerder vermeld, goedkoop.

Resultaat=Aantal Beacons: Des te nauwkeuriger het gewenste resultaat, des temeer beacons ingezet moeten worden. Terwijl op Schiphol, met brede gangen een afwijking van 5 mtr toegestaan is, zou dit in ziekenhuizen en op stations teveel zijn. In winkels en op beurzen moet met nog nauwkeuriger toleranties gewerkt worden.

Soorten acties: Als het een beacon betreft voor informatie of persoonlijke marketing relevant voor die positie, dan hoeft de app uiteraard niet aan het rekenen te slaan en kan gewoon de betreffende boodschap gepubliceerd worden op de mobiele app.

Zoals hieruit kan worden afgeleid, kunnen beacons op verschillende manieren worden ingezet; voor wayfinding, voor product informatie en voor specifieke – of algemene marketing doeleinden. In alle gevallen betreft het hetzelfde soort beacon. De applicatie zal echter op basis van het beacon ID, op sommige beacons anders reageren dan andere, zoals vooraf geïnstrueerd.

beacons-shop

Beacon Toepassingen

Een aantal gebieden waar de beacon technologie ingezet kan worden voor beter management, kosten reductie, versimpeling van processen, efficiëntere inzet van personeel en inzicht in klant gedrag.

  • Inchecken of afroepen
  • Zoek en vind proces
  • Koop proces
  • Product informatie
  • Easy-Buying-Proces (versimpeling logistiek)
  • Assistentie Management
  • Relevante Marketing (Push of Pull)
  • Asset Management
  • Heatmaps
  • Consumer flow statistieken
  • Veiligheid
  • Beveiliging

Beacons & Privacy

Wat is de impact van beacons op onze privacy?

Kort antwoord: Dat hangt ervan af hoe de beacon technology gebruikt wordt.

In het voorbeeld van wayfinding: Op het moment dat je een beacon straal bereikt, dan laat de applicatie zien waar je je bevindt in het gebouw en welke route je kan volgen om tot je bestemming te komen. Precies zoals de wayfinder in de auto werkt voor de buitenwereld.

In het geval van relevante informatie voorziening, laat de beacon applicatie een productbeschrijving zien van het artikel waar je je op dat moment vlak bij bevindt.

Toestemming: Trouwens, net als bij andere apps die gebruik maken van je locatie (Google Maps, FourSquare, FaceBook, enz.) moet je, als consument, ook bij indoor beacon apps eerst toestemming geven tot het vrijgeven van deze informatie.

Privacy Policy: Bovendien moet het bedrijf zijn Privacy Statement aanpassen omdat dit wel degelijk een impact heeft.

Echter, met name door het potentieel van de beacon technologie, is dit vraagstuk interessant genoeg om in een toekomstig artikel aandacht aan te geven.

iBeacon-Apple

iBeacon en Eddystone

Apple heeft in 2013 de iBeacon geïntroduceerd. In 2015 heeft Google de Eddystone beacon technologie gelanceerd. iBeacon en Eddystone zijn technologiën die het mogelijk maken om met signalen van beacons te werken.

In de praktijk zal een ontwikkelaar SDK’s (Software Development Kit) en API’s (Application Programming Interface) betrekken van de beacon leverancier die zelf al gezorgd heeft voor integratie van de iBeacon of Eddystone software.

Beacon Management Software en een WiFi beacon zijn soms inbegrepen. Dit is vooral belangrijk bij het beheersen van grote projecten van honderden beacons. Met het WiFi beacon kun je alle bluetooth beacons managen. In het beacon management systeem kun je de individuele signaal sterkte wijzigen en zien hoelang de batterij nog mee gaat.

Kontakt.io is een onderscheidende leverancier die systemen levert die het managen van duizenden beacons toelaat. Estimote is een andere toonaangevende leverancier. Beiden leveren SDK’s en API’s voor de te ontwikkelen beacon software.

EddyStone-Beacon

Teveel Apps!

Een groter wordend nadeel, naarmate de tijd verstrijkt, is de groei van het aantal apps op de mobiele telefoon. Organisaties, instanties en winkels die denken aan gebruik van beacons moeten òf dit integreren in hun bestaande app òf nog een app maken. Alhoewel je wel naadloos in de ene app de andere kunt openen, is dit niet bevorderlijk.

Bovendien krijgen apps langzaam maar zeker een negatieve associatie omdat de klant er al zoveel heeft. Het wordt langzaam maar zeker een warboel.

beacon-internet-of-things

Physical Web

Daarom, maar ook door een andere trend genaamd “The Internet of Things” is Google al ver op weg met integratie van de beacon technologie in zijn web browser, een project genaamd Physical Web. Een project waarvan het doel is om de browser (Chrome) slimmer te maken zodat onze mobiele telefoon geen aparte app voor veel specifieke toepassingen meer voor nodig heeft. Geïntegreerde beacon interactie is de eerste zet.

Eureka! Dit is interessant omdat de klant nu geen aparte applicatie meer hoeft te downloaden. Er is wel een Chrome plugin nodig maar de ontwikkelaar kan de download daarvan verwerken in zijn mobiele web applicatie.

Eureka? Dat geeft ook direct een nadeel bloot: iPhone gebruikers krijgen standaard de eigen Safari Browser. Zij zouden dus eerst de Chrome browser moeten downloaden. Bovendien wil Chrome dat je je eerst aanmeldt met je google account. Het wachten is dat Apple een dergelijke beacon integratie mogelijk maakt in zijn eigen Safari browser.

Slotwoord

Beacons komen eraan. Het waarom ligt voor de hand. Ze vergroten nog meer onze controle om persoonlijke en relevante informatie te verkrijgen op een moment dat wij dat willen via onze eigen persoonlijke mobiele telefoon.

Als organisatie opent de beacon technologie, omgedraaid, dezelfde belangrijke voordelen. U kunt met beacons de klant van persoonlijke en relevante informatie voorzien op het moment dat het nodig is. Maar bovendien kunt U met beacons diverse processen in uw bedrijf efficiënter maken. Efficiënter=Minder kosten=Grotere opbrengst. Welke ondernemer wil dat nou niet?

Grote potentie: Heeft U moeite met de klant te informeren over uw product? Heeft U al zoveel borden hangen in uw winkel dat er een visual war ontstaan is? (Teveel aan berichten die via borden en displays overgebracht wordt).  Kunnen uw producten niet gevonden worden? Raakt de klant verdwaald in uw vestiging? Heeft U moeite met het terugvinden van dure producten of machines? Hebt U geen inzicht in het klant gedrag? Wilt U actief met klant loyaliteit gaan werken? Hebt U geen vat op personeel dat klanten moet assisteren? Wilt U Uw logistiek efficiënter maken? Wilt U meer controle over de veiligheid van uw personeel/klanten? Wilt U de klant op de hoogte brengen van speciale aanbiedingen? ……..in relatie tot waar de klant recentelijk interesse in heeft getoond? Wilt U de klant informeren over andere types, andere kleuren en aanverwante producten wanneer de klant bij het betreffende artikel staat?

Dan wordt het misschien tijd om eens naar beacons te kijken.

 

E-mail:ron@wayfinding.software
wayfinding.software

Opmerkingen, aanvullingen of eigen ervaringen?

Laat wat van je horen!

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *